
Uczniowie z Pruszcza Gdańskiego poznali tajniki komiksu
Od pomysłu do planszy
Podczas zajęć uczniowie poznali etapy tworzenia komiksu – od pomysłu po gotową planszę. Dowiedzieli się, że praca nad komiksem to nie tylko rysowanie, lecz przede wszystkim planowanie i narracja wizualna. Każdy uczestnik stworzył własny czterokadrowy komiks – krótką opowieść na jednej stronie. Bohaterowie mogli być realistyczni lub całkowicie wymyśleni, a fabuła zabawna, przygodowa lub fantastyczna. Dzieci uczyły się, jak ważne jest kadrowanie, czyli sposób dzielenia strony na równe pola, które budują rytm i tempo historii. Prowadzący podkreślali, że dobrze rozplanowane kadry pomagają czytelnikowi płynnie śledzić akcję.
Dymki, onomatopeje i emocje
Uczestnicy poznali także tajniki języka komiksu:
- różne rodzaje dymków – inne dla dialogów, inne dla myśli, a jeszcze inne dla krzyków;
- onomatopeje – czyli słowa oddające dźwięki („BUM!”, „BRZDĘK!”, „ZIIIP!”), które dodają opowieści dynamiki.
Kolor czy czerń i biel?
Nie zabrakło rozmów o koloryzacji. Uczniowie dowiedzieli się, że komiks nie zawsze musi być kolorowy: czarno-białe rysunki również mogą być efektowne, o ile dobrze operuje się światłocieniem i kontrastem. To właśnie odpowiednie użycie czerni i światła pozwala wydobyć głębię i nastrojowość scen.
Twórcza zabawa i nauka
Podczas warsztatów uczestnicy mogli liczyć na indywidualne wsparcie prowadzących. Ćwiczyli nie tylko rysunek, ale też opowiadanie obrazem – łączenie tekstu i ilustracji w spójną całość. Każdy wyszedł z zajęć z własnym, autorskim komiksem i wiedzą o tym, jak powstaje jedna z najciekawszych form sztuki popularnej.
Warsztaty komiksowe w bibliotece okazały się doskonałym połączeniem nauki, zabawy i kreatywnego myślenia.