
Startujemy z elektronicznym systemem identyfikatorów – złóż wniosek online!
Co warto wiedzieć o systemie?Jak podkreśla Burmistrz Pruszcza Gdańskiego Janusz Wróbel – Jesteśmy miastem nowoczesnym i przyjaznym mieszkańcom. Dzięki cyfrowemu systemowi ograniczamy biurokrację i przyspieszamy obsługę wniosków. Cieszę się, że udało się tak sprawnie wdrożyć to rozwiązanie.
Nowy system identyfikatorów drogowych w Pruszczu Gdańskim powstał w odpowiedzi na realne potrzeby mieszkańców i wyzwania związane z tranzytem ciężkich pojazdów przez miasto. Wdrażając nowoczesne narzędzie cyfrowe, Pruszcz Gdański dołącza do grona samorządów, które stawiają na wygodę, przejrzystość procedur i ochronę lokalnej infrastruktury.
System umożliwia elektroniczne składanie wniosków oraz wydawanie identyfikatorów wjazdowych. Dzięki temu wnioskodawcy nie muszą już odwiedzać urzędu, a wszystkie niezbędne formalności można załatwić zdalnie – szybko i intuicyjnie. To podejście zdecydowanie skraca czas oczekiwania na decyzję i pozwala lepiej zorganizować przepływ informacji między wnioskodawcą a urzędem.
Alternatywa? Klasyczna, papierowa droga administracyjna. Choć nadal możliwa, byłaby dużo bardziej czasochłonna – zarówno dla urzędników, jak i mieszkańców. W praktyce oznaczałoby to wydłużenie procedury, konieczność składania wizyt w urzędzie oraz dłuższy czas oczekiwania na decyzję.
System obejmuje aż 81 odcinków ulic na terenie Pruszcza Gdańskiego, na których obowiązują ograniczenia tonażowe. Wśród nich znajduje się ulica Grunwaldzka – tam zakaz ruchu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 20 ton zacznie obowiązywać od 18 kwietnia 2025 r. Ograniczenia dotyczą przede wszystkim ciągów komunikacyjnych, na których nadmierny ruch ciężkich pojazdów negatywnie wpływa na bezpieczeństwo i stan nawierzchni drogowej.System oraz towarzysząca mu procedura zostały opracowane w Urzędzie Miasta Pruszcz Gdański z inicjatywy Janiny Wilkos-Gad, Kierownika Referatu Współpracy i Promocji, przy wsparciu technologicznym firmy QB Sp. z o.o. – operatora Pruszczańskiej Karty Mieszkańca.
Za obsługę wniosków i wydawanie identyfikatorów odpowiada Referat Gospodarki Komunalnej.
Wnioskodawcy mają do wyboru trzy typy identyfikatorów:
- na okaziciela (zwykły) ważny do 30 dni – to krótkoterminowy identyfikator umożliwiający elastyczne przypisanie numeru rejestracyjnego przez użytkownika w trakcie jego ważności. Jest przypisany do jednej osoby lub podmiotu i może być używany tylko przez jeden pojazd w danym momencie. Dedykowany jest osobom fizycznym, przedsiębiorcom lub rolnikom, którzy potrzebują czasowego przejazdu pojazdem przekraczającym limit tonażowy, np. na czas naprawy sprzętu, remontu, przeprowadzki lub dostawy.
- na okaziciela rotacyjny ważny od 30 dni do 12 miesięcy – to długoterminowy identyfikator umożliwiający rotacyjne przypisywanie numerów rejestracyjnych przez użytkownika już po jego wydaniu. Jest przypisany do jednego przedsiębiorstwa i może być używany równocześnie przez maksymalnie 15 pojazdów. Dedykowany jest dla przedsiębiorstw produkcyjnych i centrów dystrybucyjnych, które nie posiadają własnego taboru i współpracują z wieloma zewnętrznymi przewoźnikami lub spedytorami.
- standardowy ważny od 30 dni do 12 miesięcy – to długoterminowy i stabilny identyfikator przypisany do konkretnych pojazdów już na etapie składania wniosku. Pozwala na stałe powiązanie jednego lub kilku numerów rejestracyjnych z identyfikatorem (dowolnej ilości), bez możliwości ich późniejszej edycji (można je jedynie wykasować z listy). Dedykowany dla mieszkańców, przedsiębiorców i przedsiębiorców korzystających regularnie z tych samych pojazdów, które na co dzień poruszają się po ulicach objętych ograniczeniami tonażowymi.
Kto może złożyć wniosek?– Elektroniczne identyfikatory to nie tylko wygoda, ale też skuteczne narzędzie do kontroli – zaznacza Janina Wilkos-Gad. – Służby kontrolujące będą mogły natychmiastowo sprawdzić ważność identyfikatora po numerze rejestracyjnym lub kodzie QR, co zwiększy skuteczność egzekwowania przepisów.
O identyfikator mogą ubiegać się:
- mieszkańcy posiadający nieruchomości przy ulicach objętych zakazem,
- lokalni przedsiębiorcy i inwestorzy prowadzący działalność na tym terenie,
- firmy kurierskie, transportowe i komunalne,
- organizatorzy wydarzeń oraz właściciele gruntów rolnych.
Wprowadzenie ograniczenia tonażowego na ulicy Grunwaldzkiej to ważny krok w stronę poprawy bezpieczeństwa i jakości życia w naszym mieście – mówi Janusz Wróbel, Burmistrz Pruszcza Gdańskiego. – Zdajemy sobie sprawę, że nie ma rozwiązań idealnych i każda zmiana może rodzić pytania czy obawy. Liczymy jednak, że dzięki wprowadzonemu systemowi uda się w możliwie najmniej uciążliwy sposób umożliwić przejazd tym, którzy rzeczywiście mają uzasadnioną potrzebę poruszania się po objętych ograniczeniem ulicach. Naszym celem nie jest utrudnianie życia, lecz uporządkowanie ruchu w sposób przemyślany i praktyczny.