Dzień Osób z Niepełnosprawnością w Powiatowej i Miejskiej Bibliotece Publicznej w Pruszczu Gdańskim
3 grudnia 2024 r. z okazji Międzynarodowego Dnia Osób z Niepełnosprawnościami, w Powiatowej i Miejskiej Bibliotece Publicznej w Pruszczu Gdańskim odbyły się wyjątkowe lekcje dla uczniów. Dzieci miały okazję poczuć, zamiast zobaczyć, świat oczami osób niewidomych, biorąc udział w warsztatach, które uwrażliwiły je na trudności, z jakimi borykają się osoby z niepełnosprawnościami. Przez doświadczenia zmysłowe i literackie, uczniowie lepiej zrozumieli, jak można postrzegać otaczającą nas rzeczywistość, pomijając wzrok.
Czuć, zamiast widzieć
Międzynarodowy Dzień Osób z Niepełnosprawnościami, to niezwykle ważny dzień, mający na celu pogłębienie wiedzy na temat potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Stanowi doskonałą sposobność do zwiększenia powszechnej świadomości o niepełnosprawności i towarzyszących jej ograniczeniom. Na te tematy odbyły się rozmowy podczas lekcji bibliotecznych w Powiatowej i Miejskiej Bibliotece Publicznej w Pruszczu Gdańskim. Pierwszoklasiści ze Szkoły Podstawowej nr 40 w Gdańsku oraz ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Pruszczu Gdańskim zastanawiali się, czym jest niepełnosprawność. Podczas spotkania bibliotekarka dużo uwagi poświęciła rozmowie o osobach niewidomych.
Jak poczuć świat?
Dzieci zapoznały się z książką pt. Czarna książka kolorów autorstwa Meneny Cottin. Książka uwrażliwia i pokazuje, w jaki sposób świat widzą osoby niewidome. Potrafią poczuć, usłyszeć, posmakować kolory. Poznają świat poprzez wiele zmysłów, zamiast widzieć – czują. Uczniowie, po wysłuchaniu treści książki, mogli jej dotknąć. W ten sposób zapoznali się z alfabetem Braille’a. Książka jest bowiem przeznaczona do czytania zarówno dla osób widzących, jak i też niewidomych. Dzieci same próbowały opisywać różne kolory, pomijając zmysł wzroku. Nie było to łatwe.
O zwierzęcych pomocnikach
Podczas spotkania, dzieci wysłuchały opowiadania Renaty Piątkowskiej pt. Mój przyjaciel Hektor. Przedstawia ono historię dzieci, które spotykają niewidomego z jego przyjacielem – kucykiem. Uczniowie byli niezwykle zainteresowani opowieścią. O psach przewodnikach słyszeli bowiem wszyscy, ale nikt nie wiedział o tym, że niewidomym może pomagać również koń.
Doświadczenie trudności
Na koniec dzieci wzięły udział w kilku doświadczeniach. Dzieci poruszały się z zasłoniętymi oczami prowadzone przez kolegów. Przyznały, że nie czuły się w pełni komfortowo – zarówno w roli osoby niewidomej, jak i przewodnika. W kolejnych doświadczeniach pierwszoklasiści pokazywali różne sytuacje bez użycia słów, a także próbowali podnieść drobne przedmioty przy pomocy dużych rękawic. Doświadczenia te miały pokazać, że to, co dla nas wydaje się łatwe, zwyczajne, dla osób z niepełnosprawnościami może stanowić trudność.