
Rozmowy zakończone konkretem: zakaz tranzytu ciężarówek w Pruszczu Gdańskim coraz bliżej
Obecni byli również radni Rady Miasta Pruszcz Gdański, w tym Przewodnicząca Rady Małgorzata Czarnecka-Szafrańska, aktywnie zaangażowani w tematykę ograniczenia tranzytu i bezpieczeństwa drogowego w mieście.
Grunwaldzka bez tranzytu
Jak zapowiedzieli uczestnicy spotkania, planowany zakaz ma wejść w życie jeszcze przed świętami wielkanocnymi. Ograniczenie obejmie pojazdy ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 20 ton i będzie obowiązywało na odcinku ul. Grunwaldzkiej – od skrzyżowania z ul. Zastawną do ul. Świętego Wojciecha.
– Od początku podkreślam, że nie chodzi o utrudnianie życia lokalnym firmom czy mieszkańcom, lecz o wyeliminowanie tranzytu – zaznacza Janusz Wróbel, Burmistrz Pruszcza Gdańskiego. – Droga krajowa nr 91, która przecina nasze miasto, została przez ostatnie lata nadmiernie obciążona ruchem ciężkim. Zmiana, którą wprowadzamy, ma na celu poprawę bezpieczeństwa, komfortu życia oraz stanu infrastruktury drogowej.
Prognozy ruchu po wprowadzeniu zmian
Podczas prezentacji przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wskazali na przewidywane efekty wprowadzenia zakazu. Jak wyjaśnił Karol Markowski, dyrektor oddziału GDDKiA w Gdańsku, ruch pojazdów ciężarowych ma zostać przekierowany głównie na drogi ekspresowe S6 i S7, w tym przez węzeł Gdańsk Południe. Zdaniem specjalistów nie spowoduje to poważnego wzrostu natężenia ruchu w tym miejscu – udział pojazdów ciężkich zwiększy się jedynie z 17% do 18,3%, co nie powinno prowadzić do paraliżu komunikacyjnego.
Elektroniczny system identyfikatorów z nowoczesnym nadzorem
W związku z planowanym wprowadzeniem zakazu zaprezentowano również rozwiązania, które ułatwią życie mieszkańcom i lokalnym przedsiębiorcom. Kluczowym elementem będzie elektroniczny system identyfikatorów, pozwalający – po złożeniu wniosku i uzasadnieniu potrzeby przejazdu – na dalsze korzystanie z ul. Grunwaldzkiej w uzasadnionych przypadkach.
Założenia funkcjonowania systemu zaprezentowała jego autorka Janina Wilkos-Gad Kierownik Referatu Współpracy i Promocji Urzędu Miasta Pruszcz Gdański. - Co istotne, system przewiduje nowatorskie rozwiązania w zakresie kontroli. Służby uprawnione do nadzoru nad ruchem drogowym będą miały bezpośredni dostęp do bazy danych, dzięki czemu w prosty sposób – poprzez zeskanowanie kodu QR na identyfikatorze lub wpisanie numeru rejestracyjnego – będą mogły natychmiast zweryfikować, czy dany pojazd ma prawo poruszać się po objętej zakazem trasie.
Wnioski o identyfikator będzie można składać drogą elektroniczną, a decyzje i dokumenty będą dostarczane w tej samej formie – bez konieczności wizyty w urzędzie. System, dostępny pod adresem id.pruszcz-gdanski.pl, zostanie uruchomiony po podpisaniu stosownego porozumienia pomiędzy Gminą Miejską Pruszcz Gdański a GDDKiA w Gdańsku. Oprócz wniosków cyfrowych dostępny będzie także tradycyjny formularz, który będzie można złożyć w urzędzie.
Nie tylko Grunwaldzka
Co ważne, zgodnie z założeniami system obejmie także inne miejskie ulice, na których już obowiązują ograniczenia tonażowe. W praktyce oznacza to, że mieszkańcy i przedsiębiorcy jeżeli nie będą chcieli, nie będą już musieli każdorazowo składać papierowych wniosków w urzędzie – teraz wszystko będzie można załatwić online.
– Jesteśmy miastem nowoczesnym i przyjaznym dla mieszkańców. Dzięki cyfrowemu systemowi ograniczymy biurokrację i przyspieszymy obsługę wniosków – mówi burmistrz Janusz Wróbel. – Oczywiście, nie ma rozwiązań idealnych i zdajemy sobie sprawę, że każda zmiana może budzić pytania czy obawy. Ale zrobimy wszystko, by nowe zasady były możliwie najmniej uciążliwe, a przy tym skutecznie poprawiały bezpieczeństwo i komfort życia w naszym mieście. Cieszę się, że po wielu miesiącach rozmów udało się wspólnie z GDDKiA i innymi partnerami wypracować porozumienie, które naprawdę służy mieszkańcom Pruszcza Gdańskiego.