Image

Powszechne szczepienia przeciwko COVID-19

Narodowy Programu Szczepień zakłada, że seniorzy będą szczepieni w Polsce w ramach szczepień powszechnych w pierwszej kolejności. Jak wygląda harmonogram rejestracji?
  • Od 15 stycznia 2021 r. ruszyła rejestracja na szczepienia przeciw COVID-19 dla seniorów, którzy skończyli 80 lat.
  • Od 22 stycznia 2021 r. zarejestrować się będą mogły osoby powyżej 70. roku życia.
  • Od 25 stycznia 2021 r. rozpoczną się szczepienia zarejestrowanych seniorów.
Procedura szczepień przeciwko COVID-19 zawiera się w kilku punktach:
  1. Skierowanie
Aby skorzystać ze szczepienia przeciwko COVID-19 dana osoba musi otrzymać e-skierowanie wygenerowane automatycznie przez system P1 tj. elektroniczną platformę usług publicznych w zakresie ochrony zdrowia zgodnie z kolejnością szczepień lub wystawione przez lekarza. W przypadku osób starszych niezbędne do rejestracji skierowanie, otrzymają automatycznie. Skierowanie ważne jest przez 60 dni.
 
  1. Rejestracja
Posiadając skierowanie, w odpowiednim terminie, należy zarejestrować się na szczepienie w jednym z punktów szczepień. Seniorzy otrzymują skierowanie automatycznie, do procesu rejestracji wystarczy jeszcze tylko PESEL. Seniorzy powyżej 80 roku życia mogą dokonać rejestracji po 15 stycznia, zaś rejestracja seniorów powyżej 70 roku życia rozpocznie się po 22 stycznia. Podczas rejestracji pacjent wybiera dokładny termin oraz miejsce szczepienia. Na podany podczas rejestracji numer telefonu, otrzymamy SMS z potwierdzeniem umówienia wizyty na szczepienie.

Jak się zarejestrować? Jest na to kilka sposobów:

TELEFONICZNIE ZA POŚREDNICTWEM INFOLINII – 989 lub +48 22 62 62 989:
Konsultant pomoże nam znaleźć dogodny termin oraz miejsce najbliższe naszego zamieszkania. Do zapisania się wystarczy numer PESEL oraz numer telefonu komórkowego. Przez telefon możemy zarejestrować swoich dziadków lub rodziców.

ZA POŚREDNICTWEM SMS

Wysyłając na nr telefonu +48 664 908 556 sms o treści "szczepimy się" w odpowiedzi zostanie przesłana prośba o przesłanie numeru PESEL i kodu pocztowego.

ONLINE POPRZEZ E-REJESTRACJĘ NA PACJENT.GOV.PL:
Aby skorzystać z Internetowego Kota Pacjenta (e-Rejestracji), należy mieć Profil Zaufany. System zaproponuje 5 dostępnych terminów w punktach szczepień, które znajdują się blisko naszego miejsca zamieszkania. Można również samodzielnie wyszukać punkt szczepień przez wyszukiwarkę.

W WYBRANYM PUNKCIE SZCZEPIEŃ:
W celu rejestracji można skontaktować się też z konkretnym punktem szczepień i tam uzgodnić dogodny termin. W Pruszczu Gdańskim jest to:
  • LUX MED sp. z o.o. przy ul. Wita Stwosza 1, tel.: +48 22 332 28 49
  • NZOZ Praktyka Rodzinna i Specjalistyczna "Familia" przy ul. Henryka Sienkiewicza 9, tel.: +48 58 765 17 17
  • NZOZ "Medycyna Rodzinna" filia Rogozińskiego przy ul. Rogozińskiego 3/s2, tel.: +48 58 683 25 26
  • NZOZ Centrum Medyczne przy ul. Wojska Polskiego 11, tel. +48 58 573 35 55
  • Zespół Szkół Ogrodniczych i Ogólnokształcących przy ulicy Wojska Polskiego 4
 
  1. SMSy przypominające
Na podany podczas rejestracji numer telefonu przesyłany zostanie SMS potwierdzający rejestrację od razu na obie dawki szczepionki i SMS przypominający o wizytach dzień przed szczepieniem.
 
  1. Szczepienie
W dniu szczepienia należy przyjść do wskazanego punktu szczepień. Obie dawki szczepionki należy przyjąć w odstępie 3-4 tygodni.

Senior nie ma jak dojechać na szczepienie?
Istnieje możliwość zorganizowania transportu na szczepienie. W tym celu:
  1. osoby posiadające aktualne orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu znacznym o kodzie R lub N lub odpowiednio I grupę inwalidzką z ww. schorzeniami, w trakcie rejestracji w punkcie szczepienia informują o potrzebie zapewnienia im transportu lub dzwonią do koordynatora gminnego do spraw organizacji transportu do punktu szczepień (pacjent może zostać poproszony o okazanie orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności). Gminny koordynator SMS/rozmowa telefoniczna potwierdza termin i formę transportu.
  2. osoby mające obiektywne i niemożliwe do przezwyciężenia we własnym zakresie trudności w samodzielnym dotarciu do punktu szczepień dzwonią do koordynatora gminnego do spraw organizacji transportu do punktu szczepień. Mieszkaniec składa oświadczenie, że nie ma możliwości samodzielnego dotarcia do punktu szczepień. Gminny koordynator SMS/rozmowa telefoniczna potwierdza termin i formę transportu.
Aby umówić transport na szczepienie należy zadzwonić do koordynatora gminnego w Urzędzie Miasta Pruszcz Gdański, zgłoszenia przyjmowane są najpóźniej do godziny 12:00 przed dniem planowanego szczepienia.

Kontakt z koordynatorem jest możliwy w:

poniedziałek w godz. 9.00 - 17.00,
wtorek - piątek w godz. 7.30 - 15.30,
pod jeden ze wskazanych numerów telefonu i podać miejsce oraz termin szczepienia:
+48 58 775 99 10,
+48 58 775 99 11,
+48 500 073 900.
  1. Świadectwo szczepienia
Szczepienie zostanie odnotowane w e-karcie. Przyjęcie szczepionki będzie także potwierdzone przez specjalny system, który umożliwi weryfikację zaszczepienia (m.in. kod QR, który pozwoli szybko potwierdzić odbyte szczepienie). Pacjent otrzyma również papierowe zaświadczenie.

Zachęcamy, bądźmy wsparciem dla seniorów w naszym otoczeniu i pomóżmy im przejść przez proces zakładania Internetowego Konta Pacjenta i rejestracji oraz w dotarciu do punktu w dzień szczepienia. Dla osób młodych to często jeden klik, podczas gdy dla osób starszych to bariera nie do przejścia.
 
Szczepienie w domu? Też jest możliwe dla konkretnych pacjentów
Wyjazdowe punkty szczepień pojadą do pacjentów, których stan zdrowia nie pozwala na samodzielne dotarcie do stacjonarnego punktu szczepień. To tzw. pacjenci leżący.

Szczepienie pacjentów w domu – krok po kroku
  1. Poradnia POZ lub pielęgniarka opieki długoterminowej przyjmuje zgłoszenie pacjenta lub opiekuna do wyjazdowego punktu szczepień i sprawdza, czy pacjent należy do tego POZ (jest na liście aktywnej poradni).
  2. Poradnia POZ lub pielęgniarka opieki długoterminowej sprawdza czy pacjent ma skierowanie na szczepienie. Jeśli nie, a pacjent jest w grupie aktualnie szczepionej, wtedy lekarz POZ wystawia skierowanie na szczepienie.
  3. Podstawami do zakwalifikowania pacjenta do szczepienia wyjazdowego są: dokumentacja medyczna i wiedza lekarza / pielęgniarki opieki długoterminowej o stanie zdrowia pacjenta, lub teleporada, lub wywiad z opiekunem pacjenta.
  4. Jeśli lekarz POZ lub pielęgniarka opieki długoterminowej potwierdzą, że pacjent może skorzystać ze szczepienia w domu przez wyjazdowy punkt szczepień, wtedy lekarz POZ / pielęgniarka opieki długoterminowej odnotowuje to w dokumentacji medycznej i przekazuje taką informację do wyjazdowego punktu szczepień.
  5. Lekarz POZ lub pielęgniarka opieki długoterminowej może też przekazać informację o pozytywnej kwalifikacji do szczepienia w domu bezpośrednio pacjentowi lub jego opiekunowi, który następnie kontaktuje się z najbliższym wyjazdowym punktem szczepień.
  6. Wyjazdowy punkt szczepień rejestruje pacjenta na szczepienie, ustala termin szczepienia i informuje o tym pacjenta lub jego opiekuna.
  7. O zakwalifikowaniu do szczepienia decyduje lekarz wyjazdowego punktu szczepień. Jeśli pacjent pozytywnie przejdzie kwalifikację, zostaje szczepiony pierwszą dawką preparatu. W dniu szczepienia ustalana jest również data drugiej dawki podania szczepionki.

Procedura szczepienia wyjazdowego jest więc zbliżona do szczepienia w punkcie stacjonarnym. Zespół wyjazdowy przynajmniej 15 minut po szczepieniu obserwuje pacjenta pod kątem wystąpienia niepożądanych odczynów poszczepiennych. Jeśli takie wystąpią, zespół wyjazdowy jest przygotowany, aby pomóc pacjentom w domu.

  
Przydatne pliki:
Kwestionariusz wstępnego wywiadu przesiewowego przed szczepieniem osoby dorosłej przeciw COVID-19

Warto odwiedzić:
https://www.gov.pl/web/szczepimysie