
Jak odpowiedzialnie korzystać z internetu, czyli warsztaty w bibliotece
O higienie cyfrowej
Pierwszy dzień warsztatów poświęcony był tematyce higieny cyfrowej oraz świadomego i odpowiedzialnego korzystania z telefonów i komputerów. Uczestnicy zastanawiali się, jak wygląda typowy dzień nastolatka, ze szczególnym uwzględnieniem czasu spędzanego przed ekranami. Przyznali, że urządzenia cyfrowe, takie jak smartfony czy komputery, odgrywają istotną rolę w ich codziennym życiu. Wspólnie analizowali zalety i wady internetu, dochodząc do wniosku, że technologie są potrzebne, ale ich używanie nie powinno negatywnie wpływać na nasze samopoczucie ani relacje z bliskimi.
Podczas zajęć uczniowie wykonywali różnorodne ćwiczenia – niektóre pokazywały, jak łatwo rozproszyć uwagę przez ekran, inne skłaniały do refleksji nad tym, czy rzeczywiście korzystają z urządzeń cyfrowych w sposób odpowiedzialny. Uczestnicy otrzymali również konkretne wskazówki, jak dbać o siebie podczas korzystania z telefonów i komputerów.
O dezinformacji i innych pułapkach cyfrowego świata
Drugiego dnia warsztatów ósmoklasiści zgłębiali temat dezinformacji i manipulacji w internecie. W trakcie praktycznych ćwiczeń obserwowali, jak przekaz może być zmieniony poprzez odpowiedni dobór słów czy kadr zdjęcia. Uczyli się rozpoznawać subiektywne narracje w tekstach i rozwijali umiejętność krytycznego odbioru treści. Analizowali również teorie spiskowe, ucząc się odróżniać fakty od fikcji.
Jednym z zadań było stworzenie zmanipulowanego przekazu – uczniowie przedstawili bibliotekę jako luksusowe spa lub nowoczesną halę wystawową, co pozwoliło im zrozumieć, jak łatwo można wpływać na odbiorcę poprzez odpowiednią prezentację informacji.
O kreatywnym i wartościowym korzystaniu z internetu
Trzeci dzień warsztatów koncentrował się na kreatywnych i wartościowych sposobach korzystania z internetu. Uczestnicy tworzyli kampanię społeczną oraz edukacyjny kanał internetowy na temat, który uznali za istotny. Projektowali również koncepcję gry uczącej odpowiedzialnego korzystania z sieci oraz przygotowywali transmisję z rozgrywki (streaming na żywo).
Dodatkowo młodzież tworzyła memy – humorystyczne komunikaty graficzne – oraz pisała własne teksty na platformie Wattpad, służącej do publikowania literatury. Wszystkie te aktywności miały na celu pokazanie, że internet może być miejscem twórczym i wartościowym. Prowadzący zajęcia, pan Jachymek, zachęcił uczniów nie tylko do świadomego korzystania z treści, ale również do tworzenia materiałów wysokiej jakości.