Pobierz aplikację
apple app store google play store huwaweii app gallery
2025-05-23

Jak odpowiedzialnie korzystać z internetu, czyli warsztaty w bibliotece

W dniach 19-21 maja 2025 r. w Powiatowej i Miejskiej Bibliotece Publicznej w Pruszczu Gdańskim odbyły się warsztaty pt. „Jak zadbać o swój dobrostan podczas korzystania z Internetu i świadomie używać smartfonów”. Przeprowadził je Karol Jachymek– medioznawca, kulturoznawca, filmoznawca, doktor nauk humanistycznych. W warsztatach wzięli udział ósmoklasiści ze Szkoły Podstawowej nr 3 w Pruszczu Gdańskim. Zajęcia trwały trzy dni i obfitowały w różnorodne aktywności – uczniowie tworzyli treści, rozwiązywali zadania i angażowali się w ćwiczenia. Wszystko po to, by lepiej zrozumieć, że internet może być wartościowym narzędziem, pod warunkiem że korzystamy z niego odpowiedzialnie.

O higienie cyfrowej

Pierwszy dzień warsztatów poświęcony był tematyce higieny cyfrowej oraz świadomego i odpowiedzialnego korzystania z telefonów i komputerów. Uczestnicy zastanawiali się, jak wygląda typowy dzień nastolatka, ze szczególnym uwzględnieniem czasu spędzanego przed ekranami. Przyznali, że urządzenia cyfrowe, takie jak smartfony czy komputery, odgrywają istotną rolę w ich codziennym życiu. Wspólnie analizowali zalety i wady internetu, dochodząc do wniosku, że technologie są potrzebne, ale ich używanie nie powinno negatywnie wpływać na nasze samopoczucie ani relacje z bliskimi.
Podczas zajęć uczniowie wykonywali różnorodne ćwiczenia – niektóre pokazywały, jak łatwo rozproszyć uwagę przez ekran, inne skłaniały do refleksji nad tym, czy rzeczywiście korzystają z urządzeń cyfrowych w sposób odpowiedzialny. Uczestnicy otrzymali również konkretne wskazówki, jak dbać o siebie podczas korzystania z telefonów i komputerów.

O dezinformacji i innych pułapkach cyfrowego świata

Drugiego dnia warsztatów ósmoklasiści zgłębiali temat dezinformacji i manipulacji w internecie. W trakcie praktycznych ćwiczeń obserwowali, jak przekaz może być zmieniony poprzez odpowiedni dobór słów czy kadr zdjęcia. Uczyli się rozpoznawać subiektywne narracje w tekstach i rozwijali umiejętność krytycznego odbioru treści. Analizowali również teorie spiskowe, ucząc się odróżniać fakty od fikcji.
Jednym z zadań było stworzenie zmanipulowanego przekazu – uczniowie przedstawili bibliotekę jako luksusowe spa lub nowoczesną halę wystawową, co pozwoliło im zrozumieć, jak łatwo można wpływać na odbiorcę poprzez odpowiednią prezentację informacji.

O kreatywnym i wartościowym korzystaniu z internetu

Trzeci dzień warsztatów koncentrował się na kreatywnych i wartościowych sposobach korzystania z internetu. Uczestnicy tworzyli kampanię społeczną oraz edukacyjny kanał internetowy na temat, który uznali za istotny. Projektowali również koncepcję gry uczącej odpowiedzialnego korzystania z sieci oraz przygotowywali transmisję z rozgrywki (streaming na żywo).
Dodatkowo młodzież tworzyła memy – humorystyczne komunikaty graficzne – oraz pisała własne teksty na platformie Wattpad, służącej do publikowania literatury. Wszystkie te aktywności miały na celu pokazanie, że internet może być miejscem twórczym i wartościowym. Prowadzący zajęcia, pan Jachymek, zachęcił uczniów nie tylko do świadomego korzystania z treści, ale również do tworzenia materiałów wysokiej jakości.